پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۳  |  Thursday, 21 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۸۶۳
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۱ - ۳۰ مرداد ۱۴۰۰

بهروز وجدانی می گوید متاسفانه در چند دهه اخیر از اصل موسیقی محرم دور افتاده ایم زیرا اصلا ریشه در موسیقی نواحی، موسیقی دستگاهی و... ندارد و به همین دلیل هیچ تاثیرگذاری ندارد.
بهروز وجدانی پژوهشگر موسیقی در گفتگو با خبرنگار موسیقی دیباچه درباره موسیقی محرم گفت: از زمانیکه مذهب شیعه در ایران پیروان خود را پیدا کرد از همان زمان موسیقی عزا و محرم شکل گرفت. از زمان دوران صفویه که دین اسلام رونق بسیاری پیدا کرد و در زمان قاجاریه مجالس عزاداری شکل رسمی تری به خود گرفت و رونق و شکوه بیشتری پیدا کرد. درباره موسیقی عزا و محرم دکتر حسن مشهود کتاب های بسیاری نوشته است و درباره آثار موسیقی عزاداری به خوبی تحقیق کرده است.
« وجدانی »  با اشاره به اینکه باید بپذیریم الان دیگر موسیقی محرم وجود ندارد، تاکید کرد: ریشه موسیقی محرم موسیقی سنتی است یعنی اینکه در گذشته موسیقی عزاداری شکل سنتی داشته است. موسیقی عزا انواع مختلفی دارد که یکی از آنها موسیقی محرم است. چون موسیقی سنتی مورد علاقه مردم بود به همین دلیل از این نوع موسیقی برای موسیقی محرم هم استفاده می کردند. موسیقی محرم یا ریشه در موسیقی ردیف دستگاهی ایرانی داشته و یا اینکه ریشه کاملا سنتی داشته است.

متاسفانه در چند دهه اخیر از اصل موسیقی محرم دور افتاده ایم | موسیقی محرم نیاز به ساز ندارد مگر در زمان تعزیه !

این پژوهشگر در ادامه بیان کرد: در گذشته از نغماتی برای موسیقی محرم استفاده می کردند که مردم با آن نغمات آشنا هستند ولی رفته رفته و به مرور زمان این موسیقی شکل دیگری به خود گرفت و به همین دلیل است که دیگر به دل نمی نشینید. در دوران معاصر سید جواد ذبیحی، سلیم موذن زاده اردبیلی و محمد احمدیان به خوبی این نوع موسیقی را اجرا کردند.
وی افزود: نواحی و مناطق مختلف براساس موسیقی همان منطقه موسیقی محرم را اجرا می کردند یعنی براساس فرهنگ خودشان شعر می سرودند و آن را به شکل موسیقی عزا اجرا می کردند. در شهرهای بزرگ از جمله تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و... بیشتر بر پایه موسیقی ردیف دستگاهی این موسیقی اجرا می شده است و به همین دلیل مردم همیشه تحت تاثیر این موسیقی قرار می گرفتند. متاسفانه در چند دهه اخیر از اصل موسیقی محرم دور افتاده ایم زیرا اصلا ریشه در موسیقی نواحی، موسیقی دستگاهی و... ندارد و به همین دلیل هیچ تاثیرگذاری ندارد.
این پژوهشگر موسیقی در پایان گفت: در گذشته اساس موسیقی محرم روضه خوانی بدون ساز بوده است ولی به مرور زمان از سازهای بادی، کلارینت، ترومپت و...استفاده شد و در روستاها از سازهای مخصوص خودشان استفاده می کردند به عنوان مثال در گیلان و خراسان از ساز دو تار در این ایام استفاده می شود. به نظر من موسیقی محرم نیاز به ساز ندارد مگر در زمان تعزیه که از یکی یا دو ساز استفاده می کنند.


گفتگو از غزاله سعادتی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار